Count down to baby #2

vrijdag 14 juli 2017

De 2de zwangerschap - wat een verschil!

Nu mijn 2de zwangerschap zo stilaan ten einde loopt, nog 2 maanden te gaan, is het tijd om beide zwangerschappen eens even te vergelijken. Want ja, er is een groot verschil!

Zwangerschapskwaaltjes, wat is dat?


Juist, je leest het goed. Tijdens mijn eerste zwangerschap kan ik niet zeggen dat ik echt last heb gehad van kwaaltjes. Ik weet het, ik mag me ontzettend gelukkig prijzen hiervoor.
Buiten de standaard vermoeidheid, de vele toiletbezoeken en het minder mobiel zijn naar het einde toe, verliep mijn zwangerschap zorgeloos. 
Oké ja, ik heb ook wel eens ondersteboven boven de pot gehangen, maar dat was eerder mijn fout dan die van de zwangerschap. Zwangerschapsvitamines neem je niet op lege maag! 


Zwangerschapsdementie? Wat bedoel je?


Zwangerschapsdementie, dat is een fabeltje toch? NEEN DAT IS HET NIET!
Iets wat me tijdens mijn 2de zwangerschap meerdere keren duidelijk geworden is. Mijn arme, lieve man heeft het verschillende keren mogen ontgelden. Heeft hij nu weer die pot muesli in de frigo gezet? Hoe kom je er toch bij om dit te doen?! Wel niet dus, in ieder geval hij toch niet. Ik daarentegen voel me blijkbaar ontzettend aangetrokken tot de frigo. Al meerdere malen heb ik mezelf erop betrapt zaken in de frigo te willen zetten die daar helemaal niet thuis horen. en nog meerdere keren heb ik dus effectief zaken in de frigo gezet (de pot muesli) zonder het me ook maar in het kleinste beetje te herinneren.
Al kan dit ook wel liggen aan de combinatie zwangerschap - vermoeidheid.


Een slappe vod


Want ja, ook de vermoeidheid nam deze 2de zwangerschap compleet andere dimensies aan. Ik ben moe, maar dat is een understatement, ik ben doodop, kapot, een slappe vod. Al van in de eerste maanden slaap ik ontzettend slecht, en dat is er de laatste weken niet op verbeterd. Geen enkele houding is comfortabel, ik wordt van het minste wakker en kom minstens 20 keer het bed uit om toch wel zeker één drupje pipi te doen. Door de dag wordt er gewerkt dus kan er niet bijgeslapen worden en in het weekend is er mijn energieke, altijd-met-mama-willen-spelen tweejarige, peuterpuberende dochter. En hoewel ik ontzettend veel energie krijg van het bezig zien van mijn bolleke, maakt het dat net allemaal nog een beetje vermoeiender. 


Een cola en een koekje aub!


Van die ganse dagen boven de pot hangen, heb ik deze keer gelukkig ook geen last gehad. Behalve dan als ik weer eens mijn vitamines nam nog voordat ik iets gegeten had. Misschien heb ik er deze ene keer geen last van? Ja toch wel! Maar ik ben misselijk geweest, heel veel misselijk geweest. Die eerste maanden heb ik niets anders gedaan dan eten, vanaf het moment dat mijn maag iets of wat leeg begon aan te voelen, kwam de misselijkheid aanzetten. Ook heb ik veel meer goestingskes. De ene dag koop ik heel wat koeken in de winkel om dan de andere dag weer te snakken naar een zak chips. Daarnaast had ik, en heb ik nog steeds, constant nood aan een goede, koude cola. Ik die normaal alleen maar frisdrank drink tijdens mijn wekelijkse frietjes, kon nu wel heel de dag door cola drinken. Al beperk ik dat voor mezelf, en voor het kleintje, tot één blikje per dag. Gelukkig heb ik er ook een gezonde verslaving bij gekregen. WATERMELOEN! Elke dag, heel de dag door aub! Gelukkig ben ik zwanger in de lente en zomer, ik zou niet weten hoe ik mijn verslaving anders moest voeden.

Maar ik klaag niet!
Het uiteindelijke streefdoel, een tweede kleine wondertje, is al die kleine ongemakken echt wel waard. En het is ook zo leuk om te zien hoe ons bolleke omgaat met de zwangerschap. Zo lief dat ze is met de buik en hoe schattig ze wel 100 keer na elkaar 'mama baby in buik é' kan zeggen.


Nog 2 maanden op de tanden bijten en we kunnen een nieuwe vergelijking maken. Van één kindje naar twee, spannend!






Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten